1402-11-23 12:24
338
0
88790
یک فعال اجتماعی مطرح کرد:

شکوهمندی ایران در پرتو «مشارکت قوی»

یک فعال اجتماعی گفت: همه ایرانیان به شکوهمندی کشور خود علاقمند و دلمشغولی جدی دارند. و آنکس که این ادعا را قبول ندارد در حقیقت به ایرانی بودن خود نمی‌بالد و مقهور کشورهای بیگانه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، حجت‌الاسلام احمدرضا احمدی با اشاره به شکوهمندی ایران در پرتو «مشارکت قوی» اظهار کرد: دو نگره اساسی بر چرایی «مشارکت قوی» که از مطالبات رهبری معظم است وجود دارد، اولین نگره، نگره تعلق خاطر مردم به وطن و ایران عزیز است.

وی افزود: به تعبیر فردوسی طوسی چو ایران نباشد تن من مباد، بدین بوم و بر زنده یک تن مباد، همه ایرانیان به شکوهمندی کشور خود علاقمند و دلمشغولی جدی دارند. و آنکس که این ادعا را قبول ندارد در حقیقت به ایرانی بودن خود نمی‌بالد و مقهور کشورهای بیگانه است.

این فعال اجتماعی بیان کرد: به عبارت دیگر چنین افرادی، حتما احساس تعلقی نسبت به بستری که در آن زاده شده و پرورش یافته، ندارند. این نظریه ایدئولوژیک نیست بلکه شاخصی از روانشناسی اجتماعی است که ما چنین افرادی را فاقد روحیه همیّت و غیرت می‌دانیم.

احمدی تاکید کرد: اساسا کسانی که نسبت به کشور بی‌تفاوتند، در زمان خطر، غایب در میدان‌اند و بر سرنوشت ملت خود احساس مسئولیت نمی‌کنند. و برعکس نگرش کسانی که نسبت به بستر حیات و ممات خود احساس مسئولیت می‌کنند؛ در صیانت از خاک و کشوری که در آن متولد شده‌اند و سرنوشت خود را در آن رقم می‌زنند همواره در میدان‌اند.

وی گفت: به همین خاطر است که رهبری گرانقدر ایران اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم قم، فرمودند: «همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند، پای صندوق‌ها بیایند، زیرا انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است».

این فعال اجتماعی توضیح داد: بنابراین هر ایرانی که به شکوهمندی و اقتدار ایران می‌اندیشد و به کشور تعلق خاطر دارد برای آنکه از حق خود که حق دخالت در سرنوشت خود است؛ دفاع کند قطعا در انتخابات پیش رو شرکت خواهد کرد و در مسیر سرنوشت خود و کشور مشارکت خواهد جست.

احمدی ادامه داد: نگره دیگری که حضور در شرکت انتخابات را انگیزه مند می‌کند نگاه ایدئوژی (به معنای پایبندی به مبانی) به حضور در میادین مختلف عزت و اقتدار ایران است که از نگره بالا ممتازتر است و آن عبارت است از «عمل به تکلیف» و ناگفته پیداست که عمل به تکلیف، نه تنها نافی احساس تعلق نیست بلکه احساس تعلق هر ایرانی را به کشور تقویت می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه عمل به تکلیف (شرعی) کلیدواژه‌ای است که ریشه در مبانی فرهنگ دین اسلام دارد، گفت: به این معنا که هر مسلمانی اعم از زن و مرد به مرحله از رشد و بلوغ می‌رسد که به آن مرحله تکلیف شرعی گفته‌اند. فتاوی در موضوع مکلف با اندکی اختلاف، متفاوت است و بفتوای رهبری معظم برای دختران نه سال تمام و برای پسران تمام شدن ۱۵سال هجری قمری است.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: هر مسلمانی پس از رسیدن به تکلیف شرعی، تابع احکام شرعی طبق فتوای مرجع تقلید خود می‌شود.

احمدی افزود: در موضوع (نحن فیه یعنی) انتخابات، بنابراین که رهبری معظم، و یا دیگرِ از مراجعِ معظم تقلید بر حضورِ در انتخابات بر مشارکت قوی تاکید می‌فرمایند، ناگفته پیداست که بر مکلفین واجب شرعی (به وجوب عینی) است تا در انتخابات مومنانه حضور یابند. (و شرکت دیگران، تکلیف از او ساقط نمی‌شود) و این نگرش به انتخابات، نگره ایدئولوژیک است که ثواب و عقاب در آن مستتر و بر آن مترتب است و هر مسلمان بایستی نسبت به انجام آن اهتمام ورزد.

وی گفت: بنا بر نقلی از امام راحل، حفظ نظام، از اوجب واجبات است و بی‌شک حفظ نظام الزاماتی دارد که یکی از آن الزامات، انتخابِ کارگزاران در تراز انقلاب اسلامی است. با این فرض، بنابر قاعده اصولی که مقدمه واجب، واجب است پس مشارکت در انتخابات بعنوان مقدمه حفظ نظام، واجب است همانند وضو برای نماز که واجب است.

احمدی بیان کرد: چنانکه در بیان آن قائد عظیم الشان آمده است: «امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است، بلکه یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است که شکست در آن، شکست جمهوری اسلامی است. که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرایض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمال شیطان بزرگ است.  

وی با اشاره به بیانان بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: برادران و خواهران با هوشیاری بسیار و دید اسلامی سیاسی با مسائل برخورد کنید و از وسوسه منحرفان و مخالفان اسلام و وابستگان به سیاست اجانب اجتناب نمایید که اینان با هر وسیله می‌خواهند پایه‌های جمهوری اسلامی را متزلزل کنند، و به خیال رسیدن به مقاصد خودشان، از هر فرصتی بهره برداری نمایند و نگذارند که شما در این امر حیاتی که شخصیت خود و کشورتان بسته به آن است شرکت کنید.

احمدی تاکید کرد: در اهمیت مشارکت قوی همین بس که بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی در وصیت نامه الهی سیاسی آورده‌اند: «وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود؛ مثلاً در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می‌باشند.

از این قرار، همه ملت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می‌باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آتیه؛ و چه بسا که در بعضی مقاطع، عدم حضور و مسامحه گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است».

وی گفت: حال که پذیرفتیم مشارکت در انتخابات یک بعدش ایدئولوژیک و تکلیف محور است و مطابق فتوای رهبری هم واجب عینی است، بی‌گمان با تبیین و تفهیم اهمیت آن مشارکت قوی محقق خواهد شد.

این فعال اجتماعی مروری کوتاه بر فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر وجوب عینی مشارکت در انتخابات کرد.

احمدی در ادامه با طرح سه سوال د رخصوص انتخابات از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.

۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب و عدم شرکت حرام است؟

پاسخ: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفهٔ شرعی، اسلامی و الهی است.

۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

پاسخ: واجب عینی است.  

و یا در پاسخ به سوالی دیگر مشارکت در انتخابات را واجب عینی می‌دانند.

3. رای سفید دادن در انتخابات چه حکمی دارد؟

پاسخ: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی و واجب عینی است و برای تشخیص فرد اصلح می‌توان از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک گرفت و در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح، عمل به اصل وظیفه رای دادن، کافی است.

این فعال سیاسی و فرهنگی در کنار حضور انتخاب اصلح را هم مهم خواند و گفت: همانگونه که هر ایرانی بایستی حق خود را در انتخابات استیفاء نماید و بر مدار تکلیف، در سرنوشت خود مشارکت بجوید تا در استمرار حیات طیبه ایران قوی و نظامی مقتدر نقش بیافریند، بایستی نسبت به انتخاب اصلح نیز دقت نماید تا شکوهمندی ایران را در پی داشته باشد.

وی در ادامه به ملاکهای انتخاب اصلح از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اشاره و توضیح داد:تدین، تعهد و خوش‌نامی، وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن، عزم و اراده و نفوذناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح،دارای برنامه و کفایت لازم،مرعوب نشدن در مقابل دشمنان، ساده‌زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی‌گری، مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری،اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)، تقید به مسائل اخلاقی، نظیر: پرهیز از معامله‌گری، رشوه و توصیه‌پذیری، توجه به منافع طبقات برخوردار جامعه، تثبیت مواضع عزت‌آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانهٔ انقلاب و نظام، پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت‌المال یا اموال شبهه‌ناک در تبلیغات و غیر آن، پرهیز از طرح اموری که در اختیار آن‌ها نیست،شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آن‌ها.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: «مشارکت قوی» در انتخابات و انتخاب نماینده قوی قطعا و قطعا شکوهمندی ایران را به ارمغان خواهد آورد. این مشارکت قوی خواه براساس احساس علقه ملی باشد و خواه مبتنی بر تکلیف گرایی محقق گردد.

وی گفت:کسانی که از مواهب کشور بهره مندند اما در مسیر قدرت، قوت و کمال کشور نقش نمی‌آفرینند، خائن‌اند و انتخابات یکی از بسترهای مهیا برای نقش آفرینی یکایک کسانی است که خود را ایرانی می‌دانند.

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.